Effektiv Indlæring
Alt for mange kurser er for sammenpressede og består i for vid grad af demonstrationer.
Sådan er vores kurser ikke. Effektiv indlæring opnåes nemlig ikke ved, at instruktøren
når en masse stof igennem, men derimod ved at kursisten bliver præsenteret for en
del af stoffet og får tid til at arbejdet sig igennem det inden næste del
bliver præsemteret. Sagt med andre ord, det handler om, at kursisten kommer igennem
en masse stof.
Hvem kender ikke følelsen ugen efter et kursus af "hvad var det egentlig at jeg
lærte på det kursus?" eller "hvor er det irriterende at jeg ikke kan huske alt det
vi gennemgik på kurset". Sådan behøver det ike at være, pauserne i musikken,
er det der skaber rytmen, og også i indlæringssituationer er pauser vigtige for
at lade tingene synke på plads. Ligeledes bør der i en effektiv indlæringssituation
være mulighed for at arbejde praktisk med stoffet gennem nogle opgaver, der ikke
er opbygget som "tryk på dit og tryk på dat", men som udfordrer kursiterne til at
tænke sig frem til hvordan de skal løses. Vejledninger er helt fineog en rigtig
god hjælp, de skal bare føljes op med nogle gode opgaver.
Som en konsekvens af ovenstående er vores kurser opbygget så de med 40 lektioner
dækker omtrent det samme som de fleste 24 lektioners kurser, og de ekstra 16 lektioner
er medtaget for at give en mere rolig og praktisk orienteret indlæring, så man ikke
glemmer det indlærte så let. Hver kursusdag består
af 2 dele af 4 lektioners varighed. Hver 4 lektioners del består af 2 lektioner,
½ times pause og igen 2 lektioner. Hver lektion er på 45 min.
På hvert kusus vil der være ca 10 deltagere, så underviseren har god tid til hver kursist.
Så et
kursus
består af 2 rejsedage, én fridag og 5 kursusdage af 8 lektioner af 45 minutters
varighed, altså i alt 40 lektioner, samt 28 dages fjernundervisning i umiddelbart
forlængelse af selve kurset.
En kursusdag
består af 2 dele:
-
4 lektioner
(primært af teoretisk art) fra kl. 830 til 1200 inkl. ½ times
pause
-
4 lektioner
(primær opgaveløsning og praktisk arbejde) fra kl. 1600 til 1930
inkl. ½ times pause
Den lange pause imellem de to dele på en kursusdag (fra 12-16) kan så efter kusistens
eget valg bruges på frokost, en tur på stranden eller ud og handle i byen, eller
som ekstra tid på dagens opgaver.